CECHY SZKÓŁ SPECJALNYCH

Szkoła specjalna jest na chwilę obecną bardzo wysoko cenioną placówką edukacyjna, która silnie wyróżnia się na tle wielorakich innych, aktualnie występujących rozmaitych form kształcenia dzieci oraz młodzieży upośledzonej. Jako charakteryzowaną niepełnosprawność rozumie się rozmaite zaburzenia natury intelektualnej, jak także fizycznej, uniemożliwiające uczniom kształcenie się wraz z dziećmi czy nastolatkami „zdrowymi”, bez takich problemów. Szkoła specjalna posiada wiele charakteryzujących ją cech, w tym przede wszystkim na to być takie miejsce, które pozwala na sprostanie specjalnym oczekiwaniom edukacyjnym. Praca z taką młodzieżą, a maluchami tym bardziej, naprawdę nie należy do łatwych i wymaga nie tylko ogromnego doświadczenia w podejściu do kształcenia takich dzieci i młodzieży, ale przede wszystkim stosownej wiedzy na temat konkretnych zaburzeń. Jeszcze jedna kwestia, na jaką należy zwrócić uwagę to fakt, iż szkoła specjalna posiada o wiele więcej ról do spełnienia niż klasyczna placówka edukacyjna. Ma ona wychowywać, rehabilitować czyi inaczej rzecz biorąc rewalidować, zajmować się wychowaniem, kształceniem, a także sprawowaniem opieki. Dodatkowo dochodzi tu również czynnik resocjalizacyjny. W Polsce istnieje cała masa specjalistycznych szkół przeznaczonych do tego, aby pełniły funkcję jednostek organizacji systemu oświaty specjalnej nie tylko kształcącej dzieci i młodzież, ale nawet osoby dorosłe posiadające jakiś stopień niepełnosprawności, w tym osoby z zaburzeniami zachowania.

Autor: